Praca w domu - Twoja przystań

Redaktor

20 września 2017

7 komentarzy

B ycie freelancerem to wolność i wygoda, tak myślisz? Dzieci, dom, praca. Wszystko w jednym miejscu. Są jednak minusy. Jeżeli strefa biurowa nie jest wyraźnie oddzielona od domowej, efektywność

pracy spada często do zera. Może też dojść do sytuacji, kiedy rozmowa z ważnym klientem przerywana jest odgłosem spadającej pokrywki (bo właśnie pichci się obiad).

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Rozpocznij od odpowiedzi na pytania:
– Jakie czynności będziesz wykonywać?
– Czy w Twoim domowym miejscu pracy odwiedzają Cię klienci?
– Czy odwiedzają Cię współpracownicy lub może pracujecie w kilka osób?
– Jakie masz potrzeby w zakresie przechowywania materiałów w swojej działalności?
– Jaki sprzęt, narzędzia są Ci potrzebne do pracy?
– Czy pracę wykonujesz samodzielnie, czy może zlecasz zadania?
– Czy potrzebna jest Ci przestrzeń do prowadzenia nagrań video, live’ów czy telekonferencji?

„Od odpowiedzi na powyższe pytania zależeć będzie kształt indywidualnego programu pracy w domu, czyli projektu twojego domowego biura. U mnie największym problemem jest znalezienie miejsca na liczne katalogi, próbniki farb, tapet, laminatów, szkła. Ilość rzeczy, które otrzymuję na licznych spotkaniach branżowych jest ogromna. Gabinet w którym pracuję jest od góry do dołu po obu stronach zapełniony książkami, katalogami i próbnikami. Ciężko mi się z nimi rozstać, ponieważ wszystko może się kiedyś przydać.”

„W pracy w domu najbardziej lubię to, że mogę zjeść posiłek w ciągu dnia z moim partnerem, który też tu pracuje. Omawiamy wówczas sprawy biznesowe albo prywatne i po prostu spędzamy ze sobą chwilę. To jest bardzo miłe i bardzo cenne dla mnie. W pracy nie przeszkadza mi to, że pralka wiruje za ścianą lub, że akurat trzeba zamknąć okno, bo dziś na osiedlu koszenie trawy”.

Joanna Ekert, PRo-komunikacja

METODA NA RÓWNOWAGĘ

Osoby, które pracują w domu najczęściej znajdują swoją własną metodę na rozgraniczenie tego co domowe od tego co biurowe. Taką granicę możesz wyznaczyć sam odpowiednio aranżując swoje domowe biuro! O tym dowiesz się w tym artykule.

„Praca we własnym domu jak wszystko, ma swoje plusy i minusy. Dzięki temu, że pracuję w domu mogę prowadzić tzw. „slow biznes”, który bardzo mi odpowiada. Zdarza się, że w ciągu dnia robię przerwę by „obsłużyć” dzieci wracające ze szkoły, zjeść z nimi obiad i pogadać o bieżących sprawach. Ale niestety ten czas muszę „oddać” i nie kończę pracy o 17.00. Na maile odpowiadam niezależnie od tzw. normalnych godzin pracy. Zdarza się, że koresponduję z klientkami niemalże po nocach ;). Co ciekawe, wcale nie jest to dla mnie uciążliwe. Lubię działać sprawnie i szybko jeśli tylko mogę, więc czekanie klienta na informacje też staram się minimalizować. W takich okolicznościach często miejscem pracy jest też własne łóżko i telefon w ręku. Wiem jednak, że na dłuższą metę trzeba będzie popracować nad oddzieleniem nieco bardziej życia prywatnego od spraw służbowych”.

Aneta Pakuła, LoveWhite

ZADBAJ O SIEBIE

Jeśli jesteś zatrudniony u kogoś na etacie, raczej nie będziesz zgłębiać tematów związanych z ergonomią czy oświetleniem. Specjalista od BHP myśli o wszystkim.

 

A kto skontroluje Ciebie, czy zadbasz o swój wzrok i kręgosłup? Nie szukaj wymówek, zorganizuj swoje stanowisko pracy w domu. Jeżeli ty się o to nie zatroszczysz to kto?

MAŁE PRZYJEMNOŚCI

Stwórz przyjazną biurową atmosferę. Powieś na ścianie obrazy lub opraw fotografie, które sprawią, że będziesz zmotywowany do pracy. Niech przedmioty, którymi się otaczasz będą przyjemne dla twoich zmysłów. Możesz np. wykorzystać plakaty z motywami roślinnymi, które ukoją Twoje nerwy. Znajdziesz je np. na Plakatowo-MI.

 

Dodatkowym atutem jest ładny widok za oknem. Dbaj o porządek wokół siebie, chaos na biurku często nie jest twórczy ale rozprasza Twoją uwagę. Choć są osoby, które twierdzą, że bałaganiarze mają wyższe IQ – ja w to nie wierzę. Uśmiechasz się pod nosem? Nie pozwól na to aby zbyt wiele elementów odciągało Cię od właściwych zadań.

POKAŻ MI SWÓJ WZROST A ZAPROJEKTUJĘ CI BIURKO

Zacznijmy od tego, że biurka i siedziska oferowane na rynku są projektowane dla osobników obojga płci, o średnim wzroście (tj. dla tzw. 50 -ego centyla). Jeżeli jesteś osobą niską lub ponadprzeciętnie wysoką do swojego domowego biura możesz zamówić biurko i siedzisko pasujące do ciebie jak ulał: wygodne i ergonomiczne.

 

Pamiętaj, aby wybrać fotel z regulowaną wysokością siedziska oraz koniecznie z podłokietnikami. Biurko powinno albo mieć regulację wysokości blatu albo być wykonane na zamówienie. Jaka jest korzyści dla Ciebie z takiego rozwiązania? Mniejsze zmęczenie, napięcie karku, mięśni barkowych, a w dłuższej perspektywie brak problemów z bólem kręgosłupa czy konieczności rehabilitacji.

 

I tak, jeżeli jesteś osobą niską blat biurka (tam gdzie trzymasz klawiaturę) powinien znajdować się na wysokości 57 cm, a siedzisko na wysokości 36 cm. Natomiast, jeżeli w młodości byłeś mistrzem koszykówki to wysokości te będą odpowiednio większe 72 i 49 cm.

źródło: Ergotron

„Moje miejsce do pracy to spore biurko, na tyle spore, że mieszczą się przy nim dwie osoby i duża drukarka. Do tego oczywiście papiery, notatki itp. Postawiliśmy biurko przy oknie. Zmusił nas do tego rozkład mieszkania, ale to dobre posunięcie. Widzimy z okna trochę zieleni. Pracujemy w jednym miejscu i do tej pory nie przeszkadzało nam to, gdy któreś z nas prowadziło wideokonferencję, czy dzwoniło do klientów. Jeśli zdarzy się, że oboje musimy robić to w tym samym czasie, najczęściej jedno z nas wychodzi do innego pomieszczenia. W salonie mamy duży stół i w kuchni również. Jest gdzie wygodnie odbyć taką awaryjną rozmowę. Nie zdarza się to jednak często na tyle, by nam to przeszkadzało w pracy.”

 

Joanna Ekert PRo-komunikacja

PRACA BIUROWA W DOMU

Optymalnie biurko powinno mieć 130 cm długości. Natomiast dopuszczalny, minimalny zasięg ręki to 30-40 cm, tak więc biurko może byś krótsze i mieć szerokość (minimalnie ok. 70 cm.)

 

Jaką powierzchnię należy przeznaczyć do pracy biurowej w domu? Według podręcznika sekretarka potrzebuje do pracy 6-9 m2 powierzchni, inni pracownicy biurowi potrzebują jej mniej bo ok. 3,5 m2. Jeśli chcemy wygospodarować miejsce spotkań to na 1 osobę, którą zaprosimy do biura powinno przypadać co najmniej 2,5 m2.

 

Idealnie jest pracować w oddzielnym pomieszczeniu. Powiesz: dobrze, co jednak gdy nie ma tyle miejsca? Jeżeli posiadasz oddzielny pokój dla gości pomyśl o jego czasowym wykorzystaniu na potrzeby domowego biura. Jeśli miejsca jest naprawdę mało możesz pomyśleć o biurku zamykanym w szafie, pod łóżkiem na antresoli lub chwilowym wykorzystaniu do pracy stołu w jadalni.

OŚWIETLENIE MA ZNACZENIE

Twoje oczy również zasługują na odpowiednie potraktowanie. Przede wszystkim pamiętaj o lampce przy biurku. Dlaczego? Wyobraź sobie świecący monitor w ciemnym pokoju. Twoje oczy szybko zmęczą się przeskakując z oświetlonego monitora do ciemnego otoczenia. Lampka ma za zadanie zmniejszyć ten kontrast.

 

Z tego samego powodu stanowisko komputerowe powinno być usytuowane koło okna. Aby światło słoneczne nie oślepiało należy w oknach zainstalować rolety (lub inne przesłony).

 

Idealnie, gdy światło przy biurku będzie światem zimnym, pobudzającym do pracy. Źródło światła o zimnej temperaturze barwowej- sprzyja skupieniu i nadaje się do pomieszczeń przeznaczonych do pracy. W badaniach naukowych dowiedziono, że kolory zimne jak niebieski, zielony stymulują do pracy. Zaleca się stosowanie takiego oświetlenia np. w biurach.

 

Najlepiej skonsultować wybór źródła światła i oprawy w profesjonalnym sklepie oświetleniowym. Pamiętaj o tym, szczególnie wtedy, gdy twoja praca polega na wykonywaniu precyzyjnych rzeczy takich jak biżuteria, malowanie obrazów.

 

Dobre światło na biurko:
– ma optymalną jasność,
– jest jednolite,
– ma wysoki wskaźnik oddawania barw,
– nie razi w oczy,
– ma odpowiednią temperaturę barwową (zimną do pracy, ciepła do odpoczynku).

„Na zdjęciu mojej domowej pracowni jest lampa LED. Ma 150 cm długości czyli idealnie oświetla długie dwuosobowe biurko. Dla mnie jest wyjątkowa, bo jestem jej dystrybutorem w Polsce 🙂 I choć nie jest produktem typowym do pomieszczeń biurowych, to u mnie w domu sprawdza się znakomicie! Jestem zakochana w tych rozwiązaniach ledowych :)”

 

Lampa

Joanna Ekert
PRo-komunikacja

OŚWIETLENIE STREFA DOMOWA

Natomiast w strefie domowej raczej relaksujesz się i wypoczywasz, dlatego tam wybierzesz ciepłą temperaturę barwową. Dostępne są już na rynku źródła światła z możliwością regulacji temperatury barwowej. Ciepło – zimno – taka zabawa światłem. Tak więc, jeśli Twoje pomieszczenie do pracy w ciągu dnia zmienia funkcje (z biurowej na wypoczynkową) gorąco polecam to rozwiązanie.

 

W zależności do czynności, jaką akurat wykonujesz w swoim domowym biurze możesz odpowiednio kontrolować ilość światła. Do spotkania z klientami potrzebujesz dobrego oświetlenia ogólnego, o ilości światła o wiele mniejszej niż w przypadku prac precyzyjnych przy biurku czy stole montażowym.

JAKIE KOLORY DO TWOJEGO DOMOWEGO BIURA

Stawiasz na świeżość, przestronność minimalizm? Kolor biały kojarzony jest ze świeżością i czystością, przestronnością i światłem. Optycznie powiększa on pomieszczenie. Dodatki w wybielonym, jasnym wnętrzu mogą być praktycznie w każdym kolorze ale np. w stylu skandynawskim (ukochanym w Polsce) najczęściej wybierane są szare, czarne lub brązowe (drewniane).

 

Potrzebujesz formalnej atmosfery? Szary jest kolorem, odpowiednim tam, gdzie potrzebny jest dystans i oficjalność. Jest kojarzony z nowoczesnością, życiem w dużym mieście, a także z życiem biurowym. Efekt jaki osiągniesz przy użyciu tego koloru zależy w dużej mierze od warunków oświetlenia oraz od innych kolorów w pomieszczeniu. Zbyt duża jego ilość może nadać wnętrzu charakter bardzo oficjalny, a pomieszczenie będzie wydawać się monotonne i przygnębiające.

 

Potrzebujesz mobilizacji do pracy? Pomoże ci w tym niebieski. Ten kolor budzi skojarzenia z czystością, spokojem, uduchowieniem, zaufaniem, stabilizacją. Stosując go można przywołać atmosferę skupienia i pracy ale również medytacji. Niebieski znany jest z tego, że obniża ciśnienie i uspakaja pracę serca. Rozbielony powiększa optycznie pomieszczenie. Niebieski pobudza nasz intelekt, zdolności komunikacji i koncentracji. Idealnie nadaje się jako kolor do wnętrz biurowych.

 

Chcesz pobudzić kreatywność? Akcenty w kolorze fioletowym pobudzą wyobraźnię. Fiolet był tradycyjnie uważany za kolor królewski i symbol władzy. Elementy w kolorze ciemno fioletowym przywołują atmosferę luksusu.

 

Potrzebujesz ukojenia nerwów? Zieleń wprowadza atmosferę odprężenia i relaksu, harmonii, odnowy, odrodzenia, spokoju, szczodrości i ukojenia. Zielony oliwkowy czy przybrudzoną zieleń można często spotkać we wnętrzach nawiązujących do historii (gabinetów, bibliotek oraz do wnętrz urządzonych w stylu tradycyjnym). Gdy chcesz uzyskać wrażenie świeżości i młodości, czystą zieleń połącz z niebieskim. Czy wiesz o tym że odcień zielonego Greenery jest kolorem roku 2017 (Pantone)? Robiąc spacer po sklepach z wyposażeniem wnętrzarskim, czy przeglądając kolorowe magazyny na pewno go zauważysz.

 

Chcesz stworzyć radosną i przyjazną atmosferę? Pomarańczowy jest synonimem optymizmu, tolerancji, odważnego działania, chęci do podejmowania ryzyka. Wnętrza z pomarańczowymi akcentami zbliżają do siebie ludzi, którzy w nich przebywają i nastrajają do rozmowy. Bedzie to odpowiedni kolor do wykończenia np. małej sali konferencyjnej.

 

Szczypta energii i optymizmu? Żółty kojarzony jest z optymizmem. Jest również określany mianem koloru emocji – niektóre jego odcienie mogą nastrajać optymistycznie; inne zaś budzą pesymizm i depresję. W czystej postaci, nasycony żółty najlepiej sprawdzi sie jako kolor akcentujący np. na wazonach czy fragmentach obrazów. Z użyciem intensywnego koloru żółtego trzeba uważać – wzbudza negatywne emocje powoduje, że łatwiej się denerwujemy.

WORK-LIFE BALANCE, CZYLI WYZNACZ GRANICE

Największym problemem freelancerów pracujących w domu jest zatarcie granicy pomiędzy tym co domowe, a tym co firmowe. Chcesz być freelancerem zdrowym i szczęśliwym?

 

Twój domowy kącik biurowy nie musi zajmować dużo miejsca ale powinien być wyraźnie oddzielony od reszty domu. Przedmioty z części biurowej nie powinny wędrować do wnętrza domowego. Taki zabieg pozwoli zachować ci modny ostatnio work-life balance.

„Mam to szczęście, że pracuję w domu, w którym mogłam całe jedno pomieszczenie przeznaczyć na moją pracownię. Tu myślę, tworzę, spotykam się z klientkami. Tu trzymam wszystkie dokumenty i bardzo sobie cenię to, że nikt mi nich nie przekłada z jednego miejsca na drugie. Ostatnio dodatkową przestrzenią do notowania stała się jedna ze ścian – idąc za pomysłem klientki wykleiłam całą ścianę korkiem i teraz przyczepiam tam wszystkie notatki, plany, pomysły na podcasty czy produkty. Fantastycznie się sprawdza, bo dzięki temu zawsze wszystkie pomysły widzę w jednym miejscu i nigdy się nie zgubią. Dzięki temu, że pracuję w osobnym pomieszczeniu, moje klientki mogą czuć się tu komfortowo i doceniają brak prywatnych rozpraszaczy”.

Joanna Religa coach biznesu

HIGIENA PRACY

Jeżeli pracujesz w domu powinieneś sam narzucić sobie dyscyplinę higieny pracy. W tym zakresie:
– stwórz warunki do rozmów i dyskusji czy w realu czy na odległość -ale uwaga jeśli pracujesz w domu nie wpadnij w pułapkę siedzenia całymi dniami na Facebooku!
– określ ramy czasowe swojej pracy w domu – np. od 7 do 15-ej praca przy komputerze, potem spędzasz czas z rodziną, przyjaciółmi i biegniesz na jogę/flamenco/zumbę/pływalnię,
– jeśli pracujesz w domu koniecznie znajdź czas na basen/jogę/ bieganie,
– spotykaj się z ludźmi, zapisz się na networkingi, do grup zainteresowań, nie siedź sam cały dzień w domu.

Pracuję z ludźmi, więc towarzystwa mam dużo. Natomiast jako introwertyczka cenię sobie pracę przed komputerem, gdy jestem sama w domu. Odpowiada mi to dużo bardziej niż praca w korporacja, w której ilość ludzi i bodźców była dla mnie przytłaczająca. Co do sportu, tak, jest ważną częścią mojego życia. Od treningu pilates zawsze zaczynam poniedziałkowy poranek i to mnie świetnie nastraja na cały tydzień.”

Joanna Religa
coach biznesu

„Zauważyłam, że odkąd pracuję w domu faktycznie bardziej potrzebuję kontaktu z ludźmi. Takiego wiesz – prawdziwego. Nie on-line i nie przez telefon. Po prostu wyjść z kimś na spacer, wpaść na piwo, wybrać się na rower. Robimy tak z partnerem lub ze znajomymi kilka razy w tygodniu. I to jest świetne! Oszczędzamy czas nie stojąc w korkach i nie dojeżdżając do biura pół godziny, godzinę, czy dwie dziennie!”

Joanna Ekert
PRo-komunikacja

BŁĘDY W PROJEKTOWANIU PRZESTRZENI DOMOWEJ

Oto moje dwa typy:
– brak odpowiedniej ilości miejsca na przechowywanie rzeczy i dokumentów biurowych,
– źle zaprojektowane gniazdka, kable kłębiące się pod biurkiem- wprowadzają chaos i utrudniają pracę. Wyglądają nieestetycznie, przyznasz? W małym biurze można pomyśleć o rozwiązaniach bezprzewodowych np. drukarce czy skanerze sterowanych przez wi-fi. Są one o wiele prostsze w obsłudze, niż te, które muszą być stale podłączone kablem do komputera dzięki nim, możesz drukować z dowolnego miejsca w domu lub biura.

BĄDŹ EKO

Oszczędzaj prąd – stosuj wygaszacze ekranu, gaś światło kiedy nie jest potrzebne. Oszczędzaj papier- drukuj tylko to co na prawdę niezbędne, drukuj obustronnie. A w pomieszczeniu w którym jesteś, trzymaj rośliny doniczkowe. Patrzenie raz na 10 minut na przyrodę, czy piękny widok za oknem odpręża a twoje oczy wolniej się męczą. Naturalna zieleń doda świeżości w twoim biurze a przez to poczujesz się znacznie lepiej.

INNE DZIAŁALNOŚCI W DOMU

Prowadzisz działalność inną niż biurowa? Przykładowo jeżeli gotujesz np. przygotowujesz katering musisz odpowiednio powiększyć swoją kuchnię o strefę przechowywania, przygotowywania, gotowania i zmywania. Polecam Ci mój poradnik w tym zakresie „Jak zaprojektować funkcjonalną kuchnię”.

 

Jeżeli malujesz obrazy najlepiej jeśli masz do dyspozycji oddzielne pomieszczenie. Pamiętaj o miejscu na przechowywanie akcesoriów malarskich ale również o powierzchni przeznaczonej dla obrazów, które schną.

„Maluję obrazy. Zajmuję się domem. Niestety nie miałam możliwości wydzielenia osobnego pomieszczenia na pracownię. Radzę sobie w ten sposób, że na biurko i akcesoria malarskie (oraz inne hobbystyczne rzeczy) wykorzystuję przestrzeń w sypialni, a nad obrazami pracuję w strefie kuchennej. Jest ona otwarta na pokój, więc doceniam przestrzeń i światło. Minus jest taki, że wykorzystuję strefę dzienną wszystkich domowników. Staram się pracować pod ich nieobecność, choć nie zawsze mi się to udaje ;). Na gotowe prace przeznaczyłam ścianę za telewizorem, montując wąskie półki na zdjęcia. W ten sposób mamy w domu wiecznie zmieniającą się galerię 😉  Wszystko jest kwestią organizacji, i się da…marzę jednak o pracowni z poza domowej przestrzeni…”

Edyta Rybczyńska malarstwo

INDYWIDUALNE PODEJŚCIE

Szycie czy inne rękodzieło wymagać będzie również indywidualnego zaprojektowania stanowiska pracy. Oprócz miejsca na maszynę i dużego stołu potrzebne będą półki na posegregowane akcesoria i materiały do szycia. Może to być nawet specjalna szafa wyposażona w liczne półki i przegródki, którą zamyka się po zakończeniu pracy.

„Moje „centrum dowodzenia” stanowi biurko wpasowane w wydzielony kącik sypialni. Przestrzeń nad biurkiem wykorzystana jest na półki/szafki, które przechowują wszystkie drobiazgi do „pracy twórczej” (typu filc, kawałki tkanin, nici, tasiemki, kokardki i milion innych drobiazgów) oraz segregatory z dokumentami.

 

Bardzo pomocna w tej przestrzeni biurowej jest tablica, która jest swego rodzaju zewnętrzną pamięcią) i daje radę ogarnąć mój system karteczkowy, który od zawsze towarzyszył mi w pracy. Może mało to na czasie, ale nic nie zastąpi małych, żółtych karteczek przypominających o niezałatwionych bieżących sprawach. 

Zawsze wielką radość sprawia moment kiedy tablica robi się pusta (no prawie pusta ;), ogłaszając tym samym, że wszystkie „wiszące” tematy zostały załatwione.

 

Specyfika firmy niestety nie pozwala zamknąć przestrzeni do pracy jedynie w części sypialni ;). Belki z tkaninami i inne półprodukty oraz gotowe produkty, których jest zawsze spora ilość, wymagają sporo miejsca. Jestem tym szczęściarzem, który ma do dyspozycji przyziemie swojego domu, w którym znajduje się pracownia i magazyn. To tam też wykonywane są w większości zdjęcia produktów i przechowywane wszelkie „uszytki” gotowe do wysyłki”.

 

Aneta Pakuła 
LoveWhite (pościel i akcesoria dla niemowląt)

I tak zarysowałam Ci podstawowe aspekty projektowania stanowiska do pracy w domu. Mam nadzieję, że wykorzystasz te rady i będziesz odnosić jeszcze większe sukcesy i satysfakcję ze swojej pracy w domu. Spokojnie, możesz też wykorzystać pomysły freelancerek (np. system karteczkowy Anety) jeżeli pracujesz na etacie a komputer służy ci do pracy niezarobkowej.

 

Anna Popławska
EnPlan pracownia wnętrz

Ciekawe jesteśmy jak wy radzicie sobie z warunkami podczas pracy w domu. Coraz częściej wiele z nas na jednej przestrzeni pracuje i tworzy swoje domowe zacisze. Jak wam udaje się znaleźć pomiędzy tymi dwiema strefami równowagę? Koniecznie podzielcie z nami swoimi spostrzeżeniami na temat pracy w domu.

Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Copyright 2016 Panie Planują Spotkanie - Warsztaty dla kobiet z całej Polski

PPS ®